0 people like this post
-->
Flightcase


Det begynder med et A og slutter med et Z

Jeg har som keyboardspiller, fået lov at spille på mange sære instrumenter og mekanik og her har jeg samlet en lille kommentar, om meget af det jeg haft fingre i, gennem tiden. Meget af det står stadig og venter på at blive brugt – eller komme videre. Forhåbentlig vækker nogle af tingene gode minder.

Det begynder med et A og slutter med et Z.


[stream provider=video flv=x:/peterepete.dk/wp-content/uploads/2011/10/MVI_1118.360p.flv img=x:/peterepete.dk/wp-content/uploads/2011/09/IMG_3319-950×633.jpg mp4=x:/peterepete.dk/wp-content/uploads/2011/10/MVI_1118.iPhone.m4v embed=false share=false width=310 height=155 dock=true controlbar=bottom bandwidth=med autostart=false /]

 


Richard Tee – el piano idé og med lyd som er inspireret af denne fantastiske musiker som bl.a. spillede med Paul Simon.

 

 

 

 

 

 

Det musiske alfabet.

A. Apple taler for sig selv, Atari min første computer, A-100 er Hammondorglets konge med rumklang og god forforstærker. Akai har osse producet dejlige ting og spolebåndoptagere i starten.

B. B3 er det smukkeste orgel og med en fantastisk historie og en betydning for generationers musikalske virke. Fra kirke over gospel til soul og pop og helt til heavyrock og tilbage til suppe steg og is. B for Behringer, laver osse dejlige ting og billige mixere.

C. C3 Hammond er en god erstatning hvis man ikke kan skaffe et B3. Cubase og Steinberg kan ikke undervurderes – Pro Tools og Logics moder.

D. D50 og D70 er Rolands historiske keyboards fra de glade 80’ere. Roland lavede osse effektmaskinen Dimension D – igennem den lød alt godt. DX 7 – Yamahas pionermaskine og nærmest umulig at programmere, jeg fik den første der kom til landet og den blev brugt på alt.

E. Emulator l og ll – EMU – fantastiske og relativt prisvenlige samplere fra slutfirserne.

F. Fairlight – storslået sampler for de få – kostede knapt en million og kan nu downloades på IPad for 10 dollar. F for Farfisa orgel – et af mine første. Fender Rhodes ikke at forglemme. Fostex robuste små aktive højttalere.

G. Grundig – min absolut første båndoptager, den hed helt præcis Grundig TK 140 Deluxe og hvorfor kan man egentlig huske det. G – nøglen til det hele.

H. Hohner Clavinet D6 – oprindeligt et fiasko piano/spinet, indtil Stevie Wonder komponerede Superstition. Igen stort H for Hammond og Hammond Melodica og Hohner Organetta et mini harmonium for samlere.

I. IPad, IPhone og IMac…kan ikke undværes.

J. Jupiter 8 fås nu som Jupiter 80 – nostalgi og fremtid.

Læs resten af det musiske alfabet her.

K. Korg naturligvis og masser af dem, mange af genopdages nu og er i nogle tilfælde mere hippe end de var dengang, hvor man købte dem fordi man ikke kunne betale en Moog. Kurtzweil – en gang produceret i USA – nu Taiwan. Og K for et lille klokkespil jeg ofte medbringer og ofte får plads til i musikken.

L. L – 100 Hammondorglets konsummodel fra 60’erne og frem. Leslie 147 – så er man godt kørende eller en 291, som er den helt rigtige til B3. Linn Drum mashine fra Robert Moog.

M. M3.. Fattigmands Hammondorgelets B3 – lyder godt og står stadigt i min kælder. Har forben, et magen til stod i Abbey Road studierne. M for Mellotron og Midi. M for MOOG – Bob Moog ingen før ham til det.

N. Neuron – Hartmanns tyske magimaskine – outstanding, men overhalet af udviklingen.

O. O for ovl som det bliver kaldt i det jydske. O for Orchestron der er en slags Mellotron med fotoplader. O for Oasys – Korgs flagskib og alt i et maskine der virker. O for Otari – både 2 tommebånd og 24 spors – men osse gode 8 spors.

P. P100 – et af Yamahas første digitale stagepiano. Har slidt 3 af dem op – det er stadigt efter 20 år, mit favoritpiano. Hammond har osse produceret et P100 – det er et transportabelt tonehjulsorgel og altså et rigtigt Hammondorgel.

Q. Det var en gang et rigtig godt engelsk musik tidsskrift. Q fra Waldorf.

R. Roland selfølgelig og R for Rhodes – hed oprindeligt Fender Rhodes og af nogle osse bare kaldet et StrandvejsFender.

S. Suzuki – købte Hammond navnet og producerer vellydende kloner – men uden tonehjul.

T. Triton og Trinity..brødrene fra Korg familien – gode venner med mig i mange år.

U. U20 og andre vellydende Roland moduler til expanderracket i slutfirs.

V. Vox orglet, har sin egen skønne og karakteristiske historie og lyd og nogle steder passer det rigtig godt. Og V som i VL – 1 – Yamahas “breath control over the edge monophonicsynth” – den hjælper mig ofte til helt specielle opgaver – tak for den.

W. W som i Wurlitzer. Solgte faktisk mit første fordi jeg manglede sustain som på et Rhodes. I dag kan jeg ikke undvære mit Wurlitzer og slet ikke model 200A. W for Waldorf og Well Lyd.

X. Xboksen var handy da den kom – først uden midi.

Y. Yamaha er historisk i udvikling og design og bedste klaverer til mig. Så er der osse lige en SY 99 jeg ikke helt kan glemme – og Motif og alt det andet.

Z. Z1 hedder en snart ældre ven fra Korg – en hel rejse kunne man være på med den, når man først kom i gang.



Den ven jeg hentyder til er et spritnyt Roland Jupiter 80 keyboard og det er ren improvisation og leg med lydene.


En lille vignet opgave, hvor oplægget var at det skulle lyde som en amerkansk TV-serie fra 70´erne – det blev nu ikke brugt.


Meningen var at det skulle bruges til dukketeater hvor fire får skulle synge flerstemmigt – vi droppede ideen.

 

 

 

 

Der er lukket for kommentarer.