0 people like this post
-->
Historie og CV

Pete Repete musiker og komponist.

Medvirkende på et utal af musikudgivelser gennem tiden. Big Fat Snake siden ‘ 91.Tidligere medlem eller indspillet med: Repeat Repeat, Rattlers, Malurt, Michael Falch, C.V. Jørgensen, Sanne Salomonsen, Lis Sørensen, Lars H.U.G., Elvis Presley´s TCB Band, Erik Grib, Henrik Strube, Poul Krebs…


CV

Musik til teater

Botho Strauss “Parken” Avenue Teater `86.

“En sjæl efter døden” Sct. Nicolai Kirke `88.

“Båden” Søren Iversen, Bådteatret `89.

“Woyzeck” Bellevue Teatret `90.

Shakesperes ” Stormen” Aveny Teatret `91 ( Søren Iversen).

Hans Rosenquist “Den første verden” Rialto Teatret, Husets Teater `93.

“Odyssen” Århus Teater ´94 ( Hans Rosenquist ) m. Michael Falch.

”Et dukkebarn” Århus Teater ´94, “Loppen i øret” Århus Teater `96.

“Hellig 3 Kongers aften” Kongelige Teater `96 (Søren Iversen).

“Le Cid” Grønnegårdsteatret.

“En sælgers død” Århus Teater `98 ( Hans Rosenquist ).

” Bakkanterne” Århus Teater `98.

Nationalmuseet`99 (udstillingen”Guder og Helte” ) – musikken præmieret af Statens Kunstfond.

Shakesperes “Et Vintereventyr” Århus Teater 2001.

“Den forbudte by” Vassbinder, Odense Teater 2001 (Hans Rosenquist).

Nationalmuseet “Sejrens Triumf” udstilling 2003-04. (udløste Statens Kunstfonds præmie)

Det Lille Teater ´05 “Den rødhårede Starut. 

´09 “Rejsekammeraten”.

“Fanden tager de sidste” og ” Rødgrød med Chili” med Rejsescenen.

Musik til UNICEF´s 50 års dag og opført med dansetruppen Cantabile ´05

“Jorden rundt i 80 dage” for Filur Teatret i Århus MusikHus ´06, instrueret af Kim Veisgaard. 

Marionetteateret ´10 “Det fortabte Får”

Marioneteatret ’11 “Det søde katteliv” (Rikke Wøhlk)

Marionetteatret ´12 Drengen i Skabet

Marionetteatret ´13 En dag på Slottet

Marionetteatret ´14 En dag på Stranden

Marionettatret ´15 En Kringlet Historie

Musik til film

“Mord i mørket” `87, “Mord i paradis” `89.

“Teknolove” `90.

“After three days” `93.

“Farligt venskab” `95 m. Big Fat Snake.

“Hemmeligheder” `97, diverse kortfilm og dias underlægning m.m.

Foredrag

Odder Efterskole: Tilblivelsen og inspiration til musikken til “En sælgers død” på Århusteater.

Shakespeare klubben: Med anekdoter fra div. Shakespeare forestillinger og brugen og valget af instrumenter.

Rytmisk Højskole i Vig: Flere gange – dels om livet som musiker og et foredrag med titlen “Musik -Hvorfor?”
Bestyrelsespost
Den Rytmiske Højskole i Vig, siden ´06.

Tegninger

Talentpris.

Har i mange år siddet i bedømmelsesudvalget for talentprisen omkring Vig Festival og Den Rytmiske Højskole, hvor jeg iøvrigt osse sidder i bestyrelsen.

I de seneste uger er der lyttet på nye talenter eller i hvert fald på det der er indsendt og vi er alle klar over at det er svært at vælge det ene frem for det andet og især når det gælder musik. Med følgende beskrivelse blev talentprisen givet i år.


Se begrundelsen her
“Inspirationerne fornægter sig ikke og man genkender osse et og andet, fra før og nu – men det giver nærmest tryghed, for sangene er fremført i en stemning og en tone, så man suges ind i et univers, hvor man ikke kan lade være med at lytte til historien, om det gode og det triste og at alt nok skal blive såre godt igen.Tradition eller fornyelse er jo egentlig ligegyldigt, bare det er godt og indfølt – og det er det. Derfor går talentprisen 2011 til Dangers Of The Sea.”

Mit første orgel.

Det føles ikke som om at det er særlig længe siden jeg stod og ventede på at få mit første orgel leveret fra musikforretningen Lyra Musik i Bagsværd. Jeg var 13 år gammel og havde tjent pengene på at arbejde i Tivoli hele sommeren og endelig havde jeg tjent til udbetalingen og lidt imod min faders vilje, straks nu bruge dem på noget moderne stads der kunne larme. Jeg ventede i vinduet og ventede og ventede, på det orgel som jeg havde kendt rigtig længe, men kun på billede og fra brochuren som jeg rent faktisk sad og spillede på i mangel af bedre. Ham fra musikforretningen havde lovet at levere, men kunne ikke lige fortælle hvilken transportform han kom med. I det fjerne åbenbarede der sig en mand på cykel og i blå kittel – jo det var ham og med et Ace Tone Top1 orgel på bagagebæreren – det kalder man nok næppe stil, men det var altså starten og sådan modtog jeg et af mange keybards og de er kommet og gået som venner i en lind strøm gennem årene og jeg måtte holde op med at fortælle min far hver gang jeg fandt noget nyt – men det var jo det jeg brændte for – jeg ville jo spille.

 


 

 

 



Hvor kom interessen fra.

Hvor kan interessen for at spille musik egentlig komme fra – måske det opretstående klaver fra min blinde mormor og som min morfar hamrede så hårdt i, at hun altid brokkede sig – det klaver fulgte mig meget længe og lagde helt klart en start. Men inden jeg havde noget at klimptre på, fik jeg indtryk mange steder fra, og det som ganske lille og måske mest igennem, at min mor i kraft af hendes beskæftigelse, var nødt til at følge med i tidens toner – og derfor denne historie fra storbyen.

Se hele historien her
Kødbyen – et utroligt navn for et sted, bortset fra, at det naturligt nok tidligere husede en masse slagterier og det midt i København. I dag er det nok osse et slags kødmarked hvor, man tjekker hinanden ud på smarte cafe’er – som det handler om i sangen ” Checkin out the Meat”, med et tidligt orkester jeg spillede med, kaldet “Repeat Repeat”. Desværre døde forsangeren under meget uheldige omstændigheder og det lige midt i, at en sang vi indspillede, var kåret i Cannes til årets single og vi stod med en turne’ i Tyskland – det er en anden historie, som jeg gerne uddyber senere.
Tilbage til Kødbyen – for jeg voksede under en eller anden form op netop der, og måske er det en af forklaringerne på, at jeg overhovedet kom til at interessere mig for det, at spille musik. Min danselærermor underviste hos Kisbye Dans og de havde lokaler over hele byen og Kødbyen havde en central rolle, hvor der var et større sted med scene hvor datidens poporkestre spillede og der blev kørt på rulleskøjter og der var såkaldt børnematine’ i – som jeg husker det, en trappe ned ovre i et hjørne i slagteriområdet. Men når man kom et par trapper ned – var det et kæmpe sted og her stod jeg, som meget lille og så orkestre stille anlæg op og hørte lydprøver, hvor en Børge Kisbye kunne klage over, at ikke alle i orkstret sang med. Han var nu heller ikke Mister hvem som helst – han var faktisk den første til at introducere rock’n roll i den nu nedbrændte KB – hallen, og det i 1956 – og netop den hal kendte jeg osse rigtig godt, da vi altid afholdt afdansningsballer i netop disse fantastiske omgivelser. Jeg kendte hver en krog, når jeg fulgte min mor til prøver og jeg måtte underholde mig selv, når hun underviste til de store afsluttende arrangementer – KB – hallen og dens historie længe leve.

 

Der er lukket for kommentarer.